Kultowe perfumy z lat 90. – czym pachniały kobiety dawniej i jak zmieniła się moda?

W obecnych czasach niezwykle ciężko spośród całej lawiny produktów wydobyć te, które zyskają miano kultowych. Rynek rozpieszcza konsumentów, a producenci zapachów ścigają się w coraz to nowszych rozwiązaniach, aby zadowolić zróżnicowane gusta.

Niespełna 30 lat temu, sytuacja wyglądała zupełnie inaczej. W latach 90. przemysł przeżywał rewolucję i dopiero zaczynał się rozkręcać. Powstające wtedy zapachy do dziś dzień uchodzą za kultowe, nie wyszły z mody i zyskują coraz więcej zwolenników. Jak pachniały kobiety w latach 90.?

Opium w oparach nikotyny

Wspominając lata 90. zapewne sporej ilości osób przychodzą na myśl papierosy. Były wtedy całkiem powszechne i mimo świadomości ich szkodliwości – palono praktycznie wszędzie. Aby przebić się przez kłęby i opary nikotynowego dymu, z którymi mieszał się zapach skórzanych galanterii, konieczne były mocne i intensywne perfumy. Zapachowa moda lat 90. stawiała na wyraziste zapachy, spośród których na pierwszy plan wysuwały się:

To właśnie tymi zapachami pachniały głównie właścicielki nowopowstałych butików, eleganckich restauracji – ogólnie kobiety sukcesu. To były (i wciąż są) perfumy bardzo mocne, piżmowe, intensywne, wieczorowe, pasujące „do futra”. Kobieta, która wybierała jeden spośród tych zapachów z pewnością zwracała na siebie uwagę, kradła spojrzenia innych i podkreślała swoją siłę i pewność siebie.

Perfumy, które biły rekordy popularności w latach 90. to także Paloma Picasso. To pierwszy zapach sygnowany wizerunkiem projektantki mody, córki sławnego artysty Pablo Picassa.

Lata 90. to czas, kiedy kobiety odważnie wkroczyły do świata biznesu. Elizabeth Arden, założycielka marki chciała podkreślać ich wrodzoną siłę i wydobywać pewność siebie. Namiastkę nowojorskiego luksusu dodawały także perfumy Elizabeth Arden 5th Avenue. Flakonik w kształcie wieżowca nawiązywał do wielkich korporacji i rozwoju amerykańskiej gospodarki.

Kobiety, które dyktowały wówczas zapachowe trendy to kobiety obyte z życiem na Zachodzie. Przeważnie były to żony sławnych muzyków lub sportowców, aktorki, modelki, lekarki posiadające pierwsze prywatne gabinety, właścicielki restauracji fitness clubów i siłowni. Za nimi podążały tłumy, które nie miały dostępu do ekskluzywnych magazynów modowych.

Popularne perfumy lat 90. w Polsce

Polacy, nawet żyjący w stolicy nie mogli sobie pozwolić na drogie i luksusowe flakony zza granicy. Ci, którzy byli w stanie zakupić flakonik wart 50 dolarów pochodzili ze ścisłej elity. Mniej zamożna część społeczeństwa stawała wciąż na zapachy z czasów PRL-u. Była to popularna mieszanka płatków mydlanych, proszku Ixi, Pollena, 10% octu, naftaliny oraz PRL-owskich klasyków, takich jak Pani Walewska, Być Może, Szarik lub Odra. Perfumy te można było zakupić w krakowskim domu towarowym Jubilat, w budkach przy dworcu kolejowym oraz w popularnych wówczas kioskach Ruchu.

Co nieco o popularnych markach perfum lat 90.

Każda epoka wnosi od siebie coś nowego. Obecnie produkowane aromaty cechują się tym, że większość pachnie bardzo podobnie, bezpiecznie. Ciężko wymienić popularny zapach ówczesnych czasów, który by tak trwale zapisał się w świadomości konsumentów, jak poniższe:

Wspominane powyżej, powstałe wprawdzie w 1985 roku Poison, były topowymi perfumami lat 90. Do tej pory kojarzone są z drapieżnym kotem, strzegącym charakterystycznego flakonu w kształcie zielonego jabłka. Taki design flakonu przywodził na myśl truciznę, na której wypicie odważą się tylko najsilniejsze kobiety. Woń perfum jest gęsta, wręcz upajająca, mocno korzenna. Zawiera anyż, kolendrę i ziele angielskie, które oplecione są słodką wonią miodu. Perfumy w takiej kompozycji były w tamtych czasach wręcz przełomowe i bardzo szybko skradły serca milionów kobiet na całym świecie.

Pewnie niejedna kobieta, zwłaszcza rodowita amerykanka urodzona przed latami 90. kojarzyć będzie reklamę, promowaną hasłem: „Są kobiety, które pachną wiatrem. Ten wiatr nazywa się… Masumi”. Woda toaletowa zamknięta w gustownym i luksusowym złotym flakonie była zapachem z wyższej półki. W Polsce można było ją kupić wyłącznie w Peweksach. Kompozycja szyprowo-kwiatowa przywodziła na myśl łąki pełne kwiatów i sady pełne owocowych drzew. Całość wzmocniono drzewno-waniliową bazą. Był to zapach wyrazisty, ale jednocześnie subtelny i zmysłowy.

Reklamująca ten zapach kampania wzbudziła w latach 90. sporo kontrowersji, ponieważ zawierała w sobie niezwykle wymowne podteksty erotyczne. Perfumy z kolei symbolizować miały komercyjną wręcz obsesję na punkcie seksualności, która opanowała rynek lat 80. i 90. Obsession dzieli się na wersję kobiecą i męską. Kobieca jest dość kadzidlana, zmiesznaa ze szczyptą nut zielonych i owocowych. To dosyć ciepły wariant zapachowy, który z pewnością pobudzi zmysły, doda lekkości i namiętności. Męski odpowiednik z kolei odznacza się orientalnym motywem, a to za sprawą mirry i korzennym przyprawom.

W ekskluzywnej dobie mocnych i intensywnych perfum wielkim zdziwieniem był Cool Water, który kompletnie różnił się od powyższych zapachów. Woń zaimponowała kobietom na całym świecie powiewem świeżości i lekkości. Davidoff wypuścił perfum, który zdecydowanie przełamał schemat ciężkich i przytłaczających zapachów. Wrażenie zrobiła na konsumentach przemyślana promocja – błękitny flakon przywodził na myśl orzeźwiający i wzburzony ocean, który chłodzi w upalne dni. Owocowo-kwiatowa nuta z wyczuwalnymi zielonymi i niebieskimi akordami stała się hitem, a w latach 90. pachnęli nią dosłownie wszyscy.

  • Elizabeth Arden Red Door

Ostatnią pozycją kultową w latach 90., która przywodzi na myśl luksus i dobrobyt, jest zapach od Elizabeth Arden Red Door. Flakonik utrzymany w stylu vintage odzwierciedla czerwone drzwi do jednego z najbardziej prestiżowych nowojorskich salonów spa. Każda kobieta, która doceniała klimat glamour chciała móc poczuć go na własnej skórze. Buteleczki znikały ze sklepowych półek w szaleńczym tempie. Kobiety pokochały kwiaty i aromatyczną woń miodu, którą przełamywał mech dębowy. Zapach idealny dla dojrzałej i pewnej siebie miłośniczki luksusu. 



Internauci szukali również: coty masumi woda toaletowa, kultowe perfumy, kultowe zapachy, masumi coty gdzie kupić, masumi coty woda toaletowa, perfumy masumi gdzie kupić, perfumy masumi niebieskie, woda toaletowa zielony wiatr, zamiennik, odpowiednik.

Udostępnij ten wpis